Kypärä päähän, kohta se alkaa!

31.08.2017 09.32
Päivi Eskelinen

 

Kyparat

Kypärät ovat meillä Effetissä tänä syksynä ajankohtaisia asusteita.

Kollegani Juha Koivunen pitää yllä positiivista pöhinää Ilves-Hockey Oy:n viestinnässä ja nostattaa tunnelmaa jääkiekon liigakauden kynnyksellä. Minä sovittelen päähäni työmaakypärää. Alkamassa on viemäri- ja käyttövesiputkien saneeraus Tampereen ydinkeskustassa sijaitsevassa Kiinteistö Oy Kauppa-Tammerissa.

Putkiremontissa ratkotaan aina melkoista viestinnällistä yhtälöä. Tällä kertaa kiinteistöön kuuluu kuusi ravintolaa, lääkärin ja hammaslääkärin vastaanottoja sekä lukuisia asiantuntijayrityksiä kahdeksassa kerroksessa. Vanha kiinteistö kätkee sisäänsä yllätyksiä. Tiedetään, että materiaaleissa on asbestia, mutta mitä muuta? Vesikatkoja ainakin on luvassa, ennakoituja ja ennakoimattomia.

Tällä viikolla pidetyssä peruskorjausinfossa tunnelma tihentyi vastaanottajien tiedonjanosta. Pääurakoitsija esitteli kuulijoille remontin työvaiheista ja aikatauluista koostuvan valtavan palapelin, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Minun roolini hankkeen tiedottajana oli kertoa, mitä kanavia pitkin tietoa jaetaan, millä aikatauluilla ja kenen puoleen voi kääntyä kysymyksissä. Tilojen käyttäjät voivat syystä kiittää Kiinteistö Oy Kauppa-Tammerin hallitusta siitä, että se päätti hankkia remonttiin ammattimaiset remonttiviestinnän palvelut.

Kun timanttiporat tärähtävät käyntiin 1. syyskuuta, se on menoa. Tämä peli vihelletään päättyneeksi vasta joulukuussa 2018.

 

Kirjoittaja toimii Kiinteistö Oy Kauppa-Tammerin putkiremontissa tiedottajana (lue: viestinnän työrukkasena).

 

 

Salasana: password

23.08.2017 10.00
Annikaisa Knuutila


”Salasana: password” kuulostaa ihan James Bond -elokuvan nimeltä, mutta agenttina ei häärää 007 vaan 0000 tai ehkäpä 1234.

Vakavasti puhuen juttukeikka tietoturvayhtiö F-Securen seminaariin ei naurattanut ollenkaan.

Viime keväänä muun muassa kiristysohjelma WannaCry teki tuhojaan ja tietoturvan parantaminen nousi nopeasti tärkeiden asioiden kärkeen. F-Securen seminaarissa yhtiön asiantuntijat totesivat, että tietoturva sai hektisen parannusbuustin mutta epäilivät, ettei ryhtiliike kovin kauan kestä – vaikka tiedetäänkin, että tietoturvattomuustilanne pahenee koko ajan, haittaohjelmien ja haitakeperheiden määrä kasvaa lähes räjähdysmäisesti. 


Salasana blogi


Ennen WannaCryta noin 87 prosentilta yrityksistä puuttui kriittinen tietoturvapäivitys. Asiantuntijoiden mukaan ohjelmistopäivityksiä ei voi kylliksi korostaa: 85 prosenttia uhista olisi torjuttavissa sillä. 

Tai jos katsoisi peiliin, ryhtiliike salasanojen laadun parantamiseksi olisi vähintäänkin tarpeen: salasanat eivät saisi olla oletus- tai ilmeisimpiä salasanoja eivätkä samoja kaikille sivustoille ja laitteille. Tiedetään! Todellisuudessa kuitenkin esimerkiksi ”password” on varsin käytetty salasanana. Puhelinten suojauskoodit... no, arvatkaapa.

Nykyään kun työtä tehdään ajasta ja paikasta riippumatta missä tahansa – kahviloissa, lentokentillä, junassa, hotelleissa, kotisohvalla – ja yleensä mobiililaitteella, päätelaitteiden suojaaminen olisi erityisen tärkeää.

Moni ajattelee, ettei hänellä ole mitään salattavaa. Mutta kyse onkin siitä, että monella on paljon suojeltavaa. Jos murto onnistuu vaikkapa puhelimeen, se voidaan kaapata teollisuusvakoilijaksi tai johtoryhmän kokouksia äänittämään ja kuvaamaan.

Tietoturva-asiantuntijoiden kertomat esimerkkitapaukset tietoturvariskeistä ja niiden toteutumisesta sekoittaa helposti oikeisiin, hyytävän jännittäviin kaappauselokuviin.

Ja kun suojaus saadaan kuntoon, näpit olisi pidettävä irti klikkihiirestäkin. Varsin vaarallisia ovat linkit, joita tarjotaan asioiden muuttamiseksi. Klikkaus kuitenkin houkuttaa: kun F-Secure teki asiakasyrityksessään testin, 52 prosenttia yrityksen työntekijöistä avasi huijausviestin sisältäneen linkin.

Kirjoittaja on ajatuksia herättävien ajatusten ja hyvän ruuan viihdekäyttäjä, joka liikkuu myös huvikseen.



Positiivista pöhinää Ilveksessä

17.08.2017 09.19
Juha Koivunen


Olen vastannut asiakkaamme Ilves-Hockey Oy:n viestinnästä nyt viitisen kuukautta ja huomannut, kuinka isoja tunteita jääkiekko kannattajiensa keskuudessa herättää. Kevään omistajavaihdoksen ja hienon pudotuspelisarjan jälkeen uusi Ilves on lisännyt ihmisten luottamusta ja uskoa menestykseen sekä tuonut roppakaupalla hyvää mieltä. Yhteisöllisyyden paluu on ollut käsin kosketeltavaa. Seuran toiminnasta pitkään sivussa olleet tahot ovat palanneet jälleen kannattajiksi ja yhteistyökumppaneiksi. Tuntuu, että tätä on Ilves-yhteisössä odotettu vuosia ja nyt se on vihdoin totista totta. Ilveksen viestinnässäkin tämä muutos on näkynyt positiivisena pöhinänä.


Ilves kuva

Kuvassa: Risto Jalo, Sofia Vikman ja Karri Kivi.


Olen laatinut työssäni useita tiedotteita, jotka ovat saaneet myönteisen vireen vastaanottajassaan. Yksi tällainen on ollut kevään pudotuspeleissä koettu Ilves-hurmos, joka palkittiin heinäkuussa vuoden positiivisimpana ilmiönä Tampereella. Kyseessä on Positiivarit-yhteisön ja Tampereen Nuorkauppakamarin järjestämä kilpailu, jossa etsitään positiivista ilmapiiriä omassa kaupungissaan edistäneitä ihmisiä ja yhteisöjä. Ilveksen voitto on siis iso kunnianosoitus ennen kaikkea Ilves-kannattajille, jotka saivat aikaan todellisen hekuman keväällä vanhaan Hakametsän halliin. Tällaisen asian viestiminen on aina hienoa, niin koko organisaatiolle, kannattajille kuin itselle. Juuri positiivisten uutisten välittäminen muille on yksi oman työni helmistä.

Jääkiekon liigakausi käynnistyy jo 8. syyskuuta paikallispelillä. Ilveksen viestintä on valmiina taisteluun menestyksestä. Nähdään hallissa!


Kirjoittaja on yrityksemme uusin työntekijä, joka ihmettelee maailman menoa ja seuraa kaikenlaista viestintää. Perustamperelainen musiikin ja jääkiekon harrastaja. Nauttii hyvästä ruoasta ja kokkailee mielellään.


Palvelumme

Hybridiviestintä Effet palvelee sinua viestintätarpeissasi.

Vakuuta & vaikuta

Vakuuta printtimedialla. Aktivoi digimedialla. Vai päinvastoin? Tarkoitus sanelee välineet ja viestit.

Erotu

Miksi juuri sinun yrityksesi, eikä kilpailija? Kun brändi on kirkas, ei tarvitse selittää.

Kehitä

Resurssit käyttöön tehokkaasti. Uusia ideoita ja toimintamalleja. Suunnitelmallisuutta ja asianhallintaa.

Näytä

Kun kuva kertoo kaiken.
Kun sanat eivät riitä.
Kun look & feel ratkaisee.

Copyright © Effet. Kaikki oikeudet pidätetään.

Brändi- ja verkkoilme: Daddy Finland Oy • Tekninen toteutus: JJ-Net Group Oy.