Asiakkaasi on paras myyjäsi

22.10.2017 10.26
Runsas Jari
Blogi asiakkaat


Olivatpa yritysten missiot ja visiot minkälaisia tahansa, yksi asia ratkaisee. Yritys on olemassa asiakkaitaan varten.

Elääkseen yritys tarvitsee asiakkaita. Asiakashankinnan ensimmäinen vaihe on houkutella potentiaalinen palvelusi tai tuotteesi käyttäjä tutustumaan sinuun. Yleisimmin se tapahtuu tuottamalla ja jakamalla verkossa laadukasta sisältöä. Asiakassuhteen rakentaminen alkaa siitä hetkestä, kun potentiaalinen asiakkaasi ensimmäisen kerran etsii itseään kiinnostavaa tietoa tarpeensa täyttämiseksi tai ratkaistakseen ongelmansa.
Mielenkiintoisen sisällön luomiseksi on tärkeä tuntea asiak­kaansa ja heidän tarpeensa. Julkaisemalla aidosti hyödyllistä ja juuri sinun kohderyhmäsi tavoittavaa sisältöä varmistat, että tulevat asiakkaasi löytävät sinut.
Sisältömarkkinoinnissa on pohjimmiltaan kyse oikeiden asiakkaiden tunnistamisesta ja merkityksellisen sisällön tarjoamisesta heille. Asiakkaasi ovat verkossa oppimassa tarpeelliseksi kokemistaan aiheista ja asioista. Merkityksellisen sisällön avulla voit erottautua kilpailijoistasi ja ohjata potentiaalista asia­kasta jatkamaan tutustumistaan sinuun.

Nykyiset asiakkaasi voivat toimia myös parhaina myyjinäsi. Potentiaalinen asiakkaasi haluaa vahvistuksen sille, että hän on tekemässä oikean päätöksen. Ratkaisunsa tueksi hän haluaa kuulla muiden kokemuksia, esimerkkejä toteutuneista ja toimineista ratkaisuista, sinut jo tuntevien näkemyksiä. Sinun tehtäväsi on tarjota niitä.
Muutaman vuoden takaisen Nielsenin tutkimuksen mukaan meistä 92 % luottaa kaverin tai tutun suositteluun. Seitsemän kymmenestä luottaa suositteluun, vaikka ei tuntisi sen esittäjää.
HubSpotin tekemän tutkimuksen mukaan yritysten ylimmästä johdosta 59 % hakee tuotetta tai palvelua toisen suositusten perusteella ja 49 % asiakasreferenssien perusteella. Vain 18 % luottaa yrityksen omaan myyjään.

Yritys ansaitsee olemassaolonsa ratkaisemalla asiakkaidensa ongelmia. Näiden todellisten asiakkaiden, todellisten ongelmien ja niiden ratkaisujen esittäminen on parasta mahdollista sisältömarkkinointia. Ihmiset, asiat ja ongelmat ovat autenttisia, niihin on helppo samaistua. Ja vakuuttua.
Jokaisen yrityksen tulisi panostaa asiakkaidensa kokemusten keräämiseen ja tallentamiseen sekä niiden aktiiviseen esilletuontiin omilla verkkosivuillaan. Tehokkaiden markkinointiviestinnän sisältöjen parasta polttoainetta ovat aidot kokemukset ja asiakastarinat. Kokemusten keräämisessä ei pitäisi tyytyä verkossa tehtävien kyselyjen kliiniseen antiin. Ne ovat helppoja toteuttaa, mutta jättävät paljon merkityksellisiä ­asioita piiloon.

Mene rohkeasti tapaamaan asiakastasi, juttele hänen kanssaan, kuuntele hänen kokemuksensa ja jalosta ne mielenkiintoisiksi sisällöiksi omaan viestintääsi. Ihmiset rakastavat tarinoita, joihin he voivat samaistua ja jotka herättävät tunteita. Henkilökohtaiset keskustelut asiakkaiden kanssa ovat myös paras tapa lisätä omaa ymmärrystäsi liiketoimintasi kriittisistä pisteistä. Asioista, jotka saavat asiakkaasi luottamaan sinuun, valitsemaan sinut ja pysymään asiakkaanasi.
Asiakasymmärryksen kasvattamisessa on noustava ylös työpöydän takaa ja mentävä sinne, missä asiakkaasi palveluasi tai tuotettasi käyttävät. Jos myyt tuotannonohjausjärjestelmiä teollisuudelle, pyydä asiakkaaltasi lupaa tutustua hänen tuotantoonsa käytännössä. Käy katsomassa, miten järjestelmä hänen yrityksessään toimii ja mitä mahdollisia kehityskohtia hän tunnistaa. Kuuntele ja opi.

Suora asiakaskontakti auttaa sinua luomaan entistä mielenkiintoisempia sisältöjä tulevien asiakkaittesi saataville. Anna asiakkaidesi käyttää ääntään ja toimia myyjinäsi. He jos ketkä tietävät, mikä yrityksestäsi tekee kilpailijoitasi paremman.

Kirjoittaja on yrityksemme vetäjä, joka on toiminut pitkään viestinnän eri tehtävissä. Vapaa-ajalla hänen suurena intohimonaan on jalkapallo, niin kentällä kuin katsomoissa.

Kirjoitus on julkaistu vastikään ilmestyneessä Tampereen kauppakamarilehdessä Markkinointi ja myynti -palstalla. Näköislehden voit lukea verkossa tästä.

Siitä puhettakaan mistä puute

20.10.2017 07.32
Annikaisa Knuutila


Turvablogi 1

Ei liene yllättävää, että Turva-nimisen vakuutusyhtiön toimitusjohtajan kanssa jutellessa puhutaan paljon turvallisuudesta. 

Yhä tärkeämpi aihe se onkin, koska uusia turvattomuuksia avautuu lähes päivittäin muun muassa digitalisoitumisen, tietoturvan, kyberuhkien ja fyysisten vaarojen, rikosten ja luonnonmullistusten suunnalta.

Turvan toimitusjohtaja Minna Metsälä nostaa esiin yksittäisen ihmisen näkökulman:
–Tulee älykoteja, uusia terveysratkaisuja, sote-uudistus… Näissä turvallisuuden tunteella on iso osa.

Mutta hetkinen… sote-uudistuksen tavoitteina on pidetty palvelujen yhdenvertaista saatavuutta ja valinnanvapautta. Mutta onko ajateltu, että oikeastaan yksi keskeinen tavoite olisi lisätä myös kansalaisten turvallisuuden tunnetta? Ja varmistaa, että muut tavoitteet tuottavat juuri sitä?

Varmistaa pitää myös muutoksista viestiminen niin, ettei kansalaisten turvattomuuden tunnetta ainakaan viestinnällä lisätä.

Lue Minna Metsälän ajatuksia turvallisuudesta ja johtamisesta Tampereen kauppakamarilehden lokakuun numerossa www.tampereenkauppakamarilehti.fi

Kirjoittaja on ajatuksia herättävien ajatusten ja hyvän ruuan viihdekäyttäjä, joka liikkuu myös huvikseen.


Ilves ja Posse hauskuuttavat tv-katsojia viikonloppuna

12.10.2017 14.41
Juha Koivunen

Posse 1


Olen runsaan puoli vuotta hoitanut jääkiekkoliigassa pelaavan Ilveksen viestintää. Aikaan on mahtunut monenlaisia tehtäviä, kuten hallituksen tiedotteita, taustayhtiön strategiaa, Kansi ja Areena -hanketta ja pelaaja- ja valmentajauutisia. Välillä on hauska tehdä myös viihteellisempää sisältöä, joka saa ihmiset nauramaan.

Tänäkin syksynä MTV:n lauantai-illoissa viihdyttää Duudsonien Posse-ohjelma. Tulevan viikonlopun jakson Suihkuralli-osiossa Ilves-kiekkoilijat kilpailevat Tapparan pelaajia vastaan. Leikkimielisen kisan ideana on soittaa ihmisten ovikelloja ja pyytää päästä heille suihkuun. Mitä useammin saa luvan ja mitä enemmän asunnon henkilöitä on samassa suihkussa, sitä enemmän oma joukkue saa pisteitä.

Moni katsoja varmasti ajattelee varmasti, että etukäteen on sovittu, kenen ovikelloa soitetaan. Kuvauksissa mukana olleena voin varmuudella kertoa, että näin ei ole. Kerrostalo ja rappukäytävät ovat täysin umpimähkään valitut. Yksinkertaisesti joukkueille arvotaan oma kerrostalo ja rappu, sitten kisa alkaa.

Nauhoitusten edetessä hämmästelen kilpailijoiden ja asukkaiden innostuneisuutta hommaa kohtaan. Myös tuotantoporukalla tuntuu olevan kuvauksissa hauskaa. Duudson-ryhmän luoma positiivinen ilmapiiri on rentoa ja mukaansatempaavaa. Kisan mallikas sujuminen kertoo paljon myös tamperelaisesta kiekkokulttuurista. Ilves ja Tappara kisaavat aina tosissaan, mutta rehdisti toisiaan kunnioittaen. Positiivinen henki välittyy myös Suihkurallin viestinnässä, kun ohjelman lähetysaika teeveessä lähestyy. Nostamme ennakkoon kuvin ja videoin tapahtumaa muun muassa sosiaalisessa mediassa. Tällaisen viestinnän suunnittelu ja tekeminen on oikeasti hauskaa ja vaihtelevaa.

Niin, en paljasta voittajaa etukäteen, se selviää vasta lauantaina Possessa.

#Ilves #Tappara #MTVPosse #Dudesons

 

Taloyhtiön kameravalvonta voi lipsahtaa salakatseluksi

05.10.2017 09.00
Jenni Satola

Kameravalvonta

Porraskäytävän seiniin ilmestyy töhry toisensa jälkeen, mutta asukkaat eivät onnistu näkemään, kuka taloyhtiön yhteisiä tiloja sotkee. Kasvavat siivouskustannukset jäävät siis osakkaiden maksettavaksi.
Alkaa tuntua houkuttelevalta narauttaa ilkivallantekijä valvontakameralla. Asia päätetään pitää hallituksen tietona, sillä saattaahan sotkija olla joku asukkaista. Kohta huomaamaton kamera jo tarkkaileekin katonrajasta porrashuonetta ja tallentaa kaiken näkemänsä. Seuraavan töhryn ilmestyttyä ei tarvitse kuin katsoa tallenteelta kuka seinää sotkee.
Niin helppoa – ja monellakin tapaa laitonta. Näin toimiva taloyhtiö tulee rikkoneeksi sekä rikoslakia että henkilötietolakia, ja voi hyvinkin joutua oikeuteen vastaamaan toiminnastaan.
Rikoslain mukaan kotirauhan suojaamassa paikassa – kuten rappukäytävässä – oikeudetta kuvaava taloyhtiö syyllistyy salakatseluun. Porrashuoneen kameravalvonta on sallittu vain silloin, kun taloyhtiö on saanut siihen henkilökohtaisen suostumuksen jokaiselta asukkaalta ja osakkaalta.
Tallentava kameravalvonta luo aina henkilörekisterin ja tekee taloyhtiöstä rekisterinpitäjän, jonka on toteutettava valvonta henkilötietolain mukaisesti. Tämä edellyttää selkeää toimintasuunnitelmaa, josta käy ilmi esimerkiksi kuka säilyttää, katsoo ja hävittää kuvatallenteet. Hän ei saa näyttää niitä ulkopuolisille.
Tallentavasta kameravalvonnasta on myös tiedotettava näkyvästi kiinteistöllä. Näin siinäkin tapauksessa, että kamera on sijoitettu muualle kuin kotirauhan suojaamaan paikkaan, esimerkiksi yhteiselle piha-alueelle, varastotiloihin tai jätekatokseen.
Taloyhtiön ei siis tule kiiruhtaa kamerakaupoille ennen kuin valvonnan tarve on pohdittu ja toteutus suunniteltu huolellisesti yhdessä asukkaiden, isännöitsijän ja mahdollisesti myös juristin kanssa. Näin valvonta ei vahingossakaan lipsahda salakatseluksi.

Palvelumme

Hybridiviestintä Effet palvelee sinua viestintätarpeissasi.

Vakuuta & vaikuta

Vakuuta printtimedialla. Aktivoi digimedialla. Vai päinvastoin? Tarkoitus sanelee välineet ja viestit.

Erotu

Miksi juuri sinun yrityksesi, eikä kilpailija? Kun brändi on kirkas, ei tarvitse selittää.

Kehitä

Resurssit käyttöön tehokkaasti. Uusia ideoita ja toimintamalleja. Suunnitelmallisuutta ja asianhallintaa.

Näytä

Kun kuva kertoo kaiken.
Kun sanat eivät riitä.
Kun look & feel ratkaisee.

Copyright © Effet. Kaikki oikeudet pidätetään.

Brändi- ja verkkoilme: Daddy Finland Oy • Tekninen toteutus: JJ-Net Group Oy.